Оно о чему не размишљамо много када поменемо лик Светог Саве је његова делатност која би се могла схватити и као његова правна делатност. Овим текстом дајем свој скроман допринос овој материји и надам се да ће се тако још боље разумети тај део наше славне историје.
Пошто
је издејствовао потпуну самосталност српске цркве (аутокефалност) 1219. год,
Свети Сава је у грчком манастиру тада Филокали (данас Владот), припремио Зборник
законодавстава какав је био потребан његовој саборној цркви.
Десетак преписа тог Зборника сачувано је и до данас, а међу њима и један препис из 1251. год., дакле свега 17 година после смрти Светог Саве.
Тај Зборник закона који је приредио Свети Сава назива се разним именима као што су: НОМОКАНОН, КРМЧИЈА, а понегде и ЗОНАРА (код Руса и Бугара).
Више о теми можете погледати на следећем линку:
https://hramsvetogsave.rs/O-Svetom-Savi/Dela-Svetog-Save/Zakonopravilo-Nomokanon-Krmchija
Номоканон се зове јер је састављен од номоса тј. Државних закона и канона тј. Црквених правила. Крмчија се зове зато што је црква још од почетка хришћанства упоређивана са лађом, а онај који њом управља са крмаром на лађи. Ова књига садржи како ће крчмар управљати са лађом, црквом и зато се назива Крмчија.
ПРВИ ДЕО ЗБОРНИКА садржи све каноне православне цркве уз додатке за које је Свети Сава сматрао да треба да уђу.
ДРУГИ ДЕО ЗБОРНИКА, Крмчије сачињава претежно световно византијско законодавство у чијој основи лежи старо римско право. Међутим, то је христијанизовано право,а не онако ригорозно као многобожачко римско право. У тај други део Крмчије ушла су, између осталог, и четири Зборника византијског законодавства где се у центру налази ПРОХИРОН (грађански закони које су издали цареви македонске династије између 875 и 879 год, који је потпуно христијанизован закон, који тежи идеји једнакости и правичности и заштити слабијег и сиромашнијег. Ту је изложено византијско грађанско и кривично право са судским поступком.
Такође у другом делу КРМЧИЈЕ налазе се одредбе о браку као и дела црквене књижевности против јереси. На овом огромном послу, Свети Сава је морао радити деценијама.
https://lepaisrecna.mondo.rs/Picture/72233/jpeg/manastir_studenica_ognjiste_srpske_drzave_i
_duhovnosti_koje_cuva_mosti_svetog_simeona_1_905219033
Док је био старешина манастира Студеница, Свети Сава је већ радио на пољу црквеног законодавства, јер је приредио 3 ТИПИКА ( типик је правилник, устав за богослужење и монашки живот на манастирима): КАРЕЈСКИ, ХИЛАНДАРСКИ И СТУДЕНИЧКИ које је предао овим манастирима да се према њима њихови монаси управљају.
Свети Сава је тежио да уз моћну Цркву постоји и моћна држава која би могла бити наследница византијског царства. За то је био потребан моћан владар, исто такво законодавство и савршен правни поредак.
Чим је привео крају организацију цркве, Свети Сава је крунисао брата за краља, а уз помоћ цркве је и законодавство почело да се примењује.
ВЛАДАРСКЕ ПОВЕЉЕ су практично ПРВИ ЗАКОНСКИ СПОМЕНИЦИ у којима се види јединство црквеног и световног законодавства у заједници са унутрашњим обичајним правом.Те повеље су као владарски укази о привилегијама појединим физичким и правним лицима имале значај локалног закона.
Тако је у ЖИЧКОЈ ПОВЕЉИ Стефана Првовенчаног извршено спајање црквеног, византијског и српског обичајног права. Ту се налази читав низ прописа о судском делокругу цркве. Нарочито су важне одредбе које говоре о кажњаваљу преступника код нарушавања брачних правила као што су самовољно раскидање брака, прељуба, двоженство и сл.
http://zica.org.rs/o-manastiru/zicka-povelja/ |
Овај зборник је служио као једини извор права преко 130 година. И баш та његова дуга примена и сажимање сва три права омогућило је појаву и брзу примену у пракси новог законског збрника који се појавио за време Цара Душана.
Нада Лазић (професор правне групе предмета)
Коментари
Постави коментар